• Renata

Jak przygotować unikalny opis produktu? Jakich błędów trzeba się wystrzegać?

Pamiętaj, że klient głównie ogląda… dobre zdjęcia! To o nie w pierwszej kolejności powinieneś zadbać. Zmysł wzroku działa jako pierwszy i to czy produkt przypadnie klientowi do gustu zdecyduje czy w ogóle będzie skłonny cokolwiek przeczytać. Jeśli nie masz dobrych zdjęć na stronie to szanse na przyciągnięcie uwagi delikwenta nikną w oczach…


Jeśli masz świetne fotki możesz zająć się dokładnym opisem.


Cóż takiego powinien zawierać ten opis?


Zacznij od podkreślenia wszystkich najważniejszych funkcji i cech produktu. Zastanów się na jakie pytania Ty chciałbyś uzyskać odpowiedź kupując taki produkt i po prostu na nie odpowiedz. Używaj też języka korzyści. Cóż to takiego? Z każdej cechy produktu wyciągnij korzyść, np.: "Dzięki zastosowaniu dodatkowej warstwy lakieru (cecha) produkt jest odporniejszy na zarysowania (korzyść). Zadbaj o taki opis a z pewnością zwiększysz sprzedaż w swoim sklepie.


Powiesz, że to niemożliwe, że chcesz szybko zacząć sprzedawać a nie bawić się w poetę? Uwierz mi – dobre opisy zaprocentują dobrą sprzedażą. Jeśli nie masz na to fizycznie czasu lub chcesz przyspieszyć wprowadzanie produktów poszukaj dobrego copywritera. Zawsze możesz zlecić przygotowanie opisu osobie doświadczonej. Zanim jednak podpiszesz umowę sprawdź czy pierwsze przygotowane opisy rzeczywiście są unikalne. Jak to zrobić? Zwyczajnie wklej taki opis do przeglądarki i sprawdź czy Google znajdzie identyczny wpis.

Pisz błogo i z lekkością a potem koryguj bez litości :-)



Sprawdź jednak czy nie popełniasz kluczowych błędów:


  • Skopiowałeś gotowe opisy ze stron lub z katalogu producenta albo wklejasz ten sam tekst dla całej grupy produktowej, sprzedajesz sprzęt techniczny i opisy ograniczają się tylko do nazwy lub symbolu produktu i wypunktowania cech. Niedobrze. Te działania uniemożliwią dobre wypozycjonowanie stron tych produktów.

  • Opis jest unikalny jednak to tylko dwa zdania. Zadbaj o odpowiednią długość opisu – 200 słów będzie mile widziane. Nie przejmuj się, jeśli przy prostych produktach aż tyle nie wyjdzie. Postaraj się jednak bardziej niż te przysłowiowe kilka słów.

  • Przygotowałeś świetny, unikalny opis swojego produktu… i wystawiłeś go w identycznej formie do sprzedaży na Allegro, Ebayu czy innej platformie. Zatem oddałeś unikalność opisu tym witrynom – to one zbiorą laury bo stoją w rankingu dużo wyżej niż Twój sklep. Dodatkowo obniża się poziom Twojej witryny w tym rankingu. Wystawiając produkty unikaj automatyzacji również w kwestii opisu aukcji…

  • Sprzedajesz dużo takich samych produktów różniących się jedną cechą, detalem i identyczną unikalną treść wklejasz do każdego z nich. W takim przypadku dochodzi do zduplikowania treści i w zasadzie do jej kanibalizacji a co za tym idzie – pozycjonowanie jest niemożliwe.

Unikalny opis i ciekawe treści to absolutne minimum!


Nie ma znaczenia czy zarządzasz zwykłą stroną internetową czy sklepem internetowym. Oryginalne i merytoryczne treści to kluczowa sprawa. Odnosi się to zarówno do użytkownika, który doceni to co czyta – będzie mógł lepiej poznać Ciebie, twoją firmę i produkty lub usługi oraz kwestii pozycjonowania i oceny strony przez algorytmy Google.


O czym jeszcze warto pamiętać?



  1. Słowa kluczowe – przygotowanie dobrego opisu zacznijmy od wypisania z boku kluczowych słów, które powinna zawierać treść. Pozwoli nam to później zbudować zdania tak aby pasowały do tych słów. Pamiętaj aby nie przesadzić w ilości ich użycia – zdecydowanie nadmiar zaszkodzi.

  2. Pogrubienia – jeśli chcesz szczególnie na coś zwrócić uwagę zastosuj opcję „bold” czyli pogrubienie. Z pewnością czytający zwróci na to uwagę.

  3. Punktowane listy – nikt nie lubi czytać nudnych jednolitych opisów. Często Ci niecierpliwi wodzą wzrokiem po ekranie w poszukiwaniu konkretnych informacji czy opisu technicznego. Dla nich zbawieniem będą punktory i krótkie konkretne cechy. W miarę możliwości możesz oddzielić opis tekstowy od opisu technicznego – obie grupy osób będą uszczęśliwione.

  4. Przerwy – to jest jak z nudną lekturą – kiedy kończy się rozdział cieszymy się, że kolejny etap mamy za sobą. Stosuj akapity, oddzielaj bloki tematyczne zdjęciem, poziomą linią lub zwyczajnie przerwą w tekście. Pozwoli to na lepsze ogarnięcie wzrokiem podanego opisu i ułatwi użytkownikowi odbiór treści.

  5. Żargon branżowy – pracujesz w branży 20 lat… super, pamiętaj jednak, że klient wcale nie musi rozumieć tego co dla Ciebie oczywiste. Postaraj się używać języka przyjaznego także dla laika. Powiesz, że zdenerwujesz tych co wiedzą. Jeśli potrafisz – dodaj ukryte podpowiedzi, wyjaśniające techniczne treści, lub wytłuść techniczne sprawy, które wyłapią ci, co znają się na temacie. Jeśli jednak twoja buyer persona to absolutny „tech” – język dostosuj pod niego.


Przed przygotowaniem opisów produktów czy treści na stronie sprawdź co robi Twoja konkurencja. Z jakich dobrych benchmarków mógłbyś skorzystać. Sprawdź czy przypadkiem ktoś nie używa tych samych sformułowań czy podobnych zdań. Postaraj się zredagować swoją treść możliwie unikatowo z zachowaniem merytoryki.


Ostatnie absolutne minimum, który zaniedbany jest w większości sklepów. Zapamiętaj dwa słowa: bieżąca aktualizacja. Sklep internetowy to nie muzeum, w którym opisy powinny pozostać niezmienne przez następne dziesięciolecia. Sklep to żywy organizm, który powinien ewoluować i dostosowywać się do oczekiwań klienta. Ponadto uaktualnianie opisów spowoduje, że będziesz postrzegany jako ten, który podąża za nowymi trendami. Nieprawdą jest, że nikt nie lubi zmian – owszem w pierwszej chwili denerwujemy się, że coś jest inaczej – jednak w drugiej z ciekawością przeglądamy co się zmieniło!


Powodzenia w sprzedaży!


Renata



zdjęcia - źródło: unsplash


0 wyświetlenia